16.04.2020

Jak wygląda marketing medyczny?

Jak promować usługi gdy obowiązuje zakaz reklamy? Takie pytanie z pewnością zadaje sobie każdy właściciel placówki medycznej. Ustawa o działalności leczniczej zabrania reklamowania praktyk lekarskich. Liczna konkurencja jaka panuje w tej branży sprawia jednak, że informowanie o realizowanych usługach jest konieczne. Jak to robić, aby nie naruszać prawa, a jednocześnie rozwijać swoją działalność? Odpowiedzią jest odpowiednia komunikacja i marketing medyczny.


Marketing medyczny - co kryje się pod tym pojęciem?

Placówki medyczne - w szczególności te prywatne, podobnie jak każda inna działalność gospodarcza muszą czerpać zysk, aby mogły zapewniać pacjentom opiekę medyczną. Aby to było możliwe, muszą informować pacjentów o swoim istnieniu. Jest to bardzo istotne zwłaszcza w tych specjalizacjach, w których panuje duża konkurencja. Lekarze i właściciele placówek medycznych nie mogą jednak stosować standardowych komunikatów o promocjach. Zabronione jest również jawne zachęcanie do skorzystania z usług oraz stosowanie rabatów i promocji.
Marketing medyczny musi zatem odbywać się według ściśle określonych zasad. Kluczowe w pozyskiwaniu pacjentów jest budowanie z nimi relacji. Istotną role odgrywa sama postawa lekarza podczas wizyty w gabinecie, a także kreowanie wizerunku w Internecie. Tutaj przede wszystkim duże znaczenie ma to, jak wysokie miejsce w wyszukiwarce zajmuje dany lekarz lub placówka. Wysoka pozycja wzbudza skojarzenia z profesjonalizmem i fachowością. Ważne są także opinie. Wielu pacjentów jest ciekawych zdania innych osób, zanim zdecydują się na skorzystanie z oferty. Tutaj z pomocą przychodzi przede wszystkim marketing szeptany medyczny.

Skuteczna komunikacja i marketing medyczny

Aby skutecznie realizować działania marketingowe, trzeba przede wszystkim zrozumieć oczekiwania pacjentów. Gdy dana osoba budzi się rano z bólem zęba, zazwyczaj szuka namiarów na odpowiedni gabinet w Internecie. Dosłownie kilka kliknięć wystarczy do tego, aby sprawdzić oferty placówek w okolicy, porównać ich ceny, a także opinie innych pacjentów. Sytuacja lekarzy w ostatnich latach uległa dużym zmianom. Reklama zewnętrzna została niemal całkowicie wyparta przez sieć i wzrosła świadomość pacjentów, a co za tym idzie także ich oczekiwania. Nie można zatem polegać na tym, że przyciągniemy nowych pacjentów hasłem "najlepszy gabinet w mieście" - zwłaszcza, że takie komunikaty są zabronione. Trzeba znaleźć coś, co nas wyróżnia. Może to być dyplom ukończenia prestiżowej szkoły, przynależność do towarzystwa medycznego, unikalna metoda zabiegowa, czy nowoczesne wyposażenie gabinetu. To wszystko można przekazać pacjentom za pomocą strony www. W miejsc tym powinny znaleźć się również informacje o świadczonych usługach, nazwiska lekarzy, którzy wchodzą w skład personelu, a także cennik. Warto również podpiąć do strony moduł aktualności lub bloga, gdzie publikowane będą informacje o metodach leczenia, zabiegach czy innych ciekawostkach medycznych. Oczywiście każdy zdaje sobie sprawę jak ograniczonym czasem dysponują lekarze, dlatego istnieją profesjonalne agencje, które zajmą się tymi działaniami.

autor
Autor artykułu
Tomasz Zieliński
Udostępnij
Opinie
pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka
Dodaj swoją opinię:

Opinie na temat artykułu

Średnia ocena
pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka
(7)
pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka
To bardzo potrzebne działania na rzecz promocji i budowy pozytywnego wizerunku.
Karol
13.09.2021
pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka
Odpowiednio wykorzystany marketing farmaceutyczny może przynieść bardzo duże korzyści.
Łukasz
06.09.2021
pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka
Dzisiaj już chyba nie da się obejść bez takich działań, warto być cały czas 'na powierzchni'. Poza tym budowanie wizerunku to mocna składowa przy rywalizacji z konkurencją.
~Radosław
20.05.2020
pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka
Bardzo ciekawy artykuł, myślę od pewnego czasu o skorzystaniu z takiej usługi i chyba czas najwyższy zrobić krok naprzód.
Lekarz
19.05.2020
pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka
Marketing szeptany w środowisku medycznym to działania, które odpowiednio zastosowane przynoszą bardzo oczekiwane efekty. Polecam tutaj firmę NeoVinci, to wykwalifikowany zespół.
Arkadiusz
19.05.2020
pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka
Moim zdaniem od samego początku w tej branży trzeba posilać się taką współpracą choćby przy budowaniu pozytywnego wizerunku naszej firmy.
Kazimierz
19.05.2020
pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka
Marketing medyczny to w jednym zdaniu działania specjalistów dla specjalistów. Rządzi się on innymi prawami i mniej wybacza dlatego warto współpracować tylko i wyłącznie z najlepszymi w tej dziedzinie.
Dominik
19.05.2020

Zobacz także

Formy wsparcia i pomocy dla przedsiębiorców w sytuacji kryzysowej
Formy wsparcia i pomocy dla przedsiębiorców w sytuacji kryzysowej
Ostatnie tygodnie to bardzo trudny czas dla wszystkich. Skutki pandemii koronawirusa odczuwa nie tylko ogół społeczeństwa, ale również cały sektor gospodarczy i polscy przedsiębiorcy. Zmian, jakie zaszły w ostatnim czasie nie
Minimalizm a sofy modułowe – jak to połączyć?
Minimalizm a sofy modułowe – jak to połączyć?
Minimalizm a sofy modułowe – jak to połączyć? Minimalizm jest obecnie bardzo popularnym stylem wystroju wnętrz. Charakteryzuje się prostotą, funkcjonalnością i przestrzenią. Natomiast sofy modułowe są nowoczesnym rozwiązaniem, które
Raj dla Podniebienia: Zdrowe i Smaczne Dania z Ryżu
Raj dla Podniebienia: Zdrowe i Smaczne Dania z Ryżu
Wprowadzenie do kulinarnego świata ryżu to odkrywanie prostych i smacznych potraw. Oto sposoby na przyrządzenie zdrowych i aromatycznych dań, które zaspokoją Twoje podniebienie.  
Porównanie funkcjonalności różnych typów drzwi balkonowych
Porównanie funkcjonalności różnych typów drzwi balkonowych
Drzwi balkonowe są istotnym elementem każdego domu czy mieszkania, pełniąc funkcję zarówno estetyczną, jak i praktyczną. Wybór odpowiednich drzwi balkonowych może mieć wpływ na komfort użytkowania pomieszczeń, a także na poziom ich izolacji termicznej i akustycznej. W niniejszym artykule przedstawimy porównanie funkcjonalności różnych typów drzwi balkonowych, aby pomóc przyszłym nabywcom podjąć świadomą decyzję.
Drzewa w Ogrodzie: Korzyści, Piękno i Znaczenie dla Środowiska
Drzewa w Ogrodzie: Korzyści, Piękno i Znaczenie dla Środowiska
Drzewa stanowią serce ogrodów, nadając im nie tylko piękno, ale również pełniąc szereg istotnych funkcji ekologicznych. Znaczenie drzew w ogrodzie sięga daleko poza estetykę krajobrazu – pełnią one rolę ochronną,
Przepisy na domowe sosy do makaronu
Przepisy na domowe sosy do makaronu
Makaron to klasyka kuchni, a domowe sosy do makaronu mogą nadać tym prostym daniom niepowtarzalny smak. Odkrywanie tajemnic własnych, aromatycznych sosów to prawdziwa przyjemność kulinaryczna. W tym artykule podzielimy się pięcioma