Jak promować usługi gdy obowiązuje zakaz reklamy? Takie pytanie z pewnością zadaje sobie każdy właściciel placówki medycznej. Ustawa o działalności leczniczej zabrania reklamowania praktyk lekarskich. Liczna konkurencja jaka panuje w tej branży sprawia jednak, że informowanie o realizowanych usługach jest konieczne. Jak to robić, aby nie naruszać prawa, a jednocześnie rozwijać swoją działalność? Odpowiedzią jest odpowiednia komunikacja i marketing medyczny.
Marketing medyczny - co kryje się pod tym pojęciem?
Placówki medyczne - w szczególności te prywatne, podobnie jak każda inna działalność gospodarcza muszą czerpać zysk, aby mogły zapewniać pacjentom opiekę medyczną. Aby to było możliwe, muszą informować pacjentów o swoim istnieniu. Jest to bardzo istotne zwłaszcza w tych specjalizacjach, w których panuje duża konkurencja. Lekarze i właściciele placówek medycznych nie mogą jednak stosować standardowych komunikatów o promocjach. Zabronione jest również jawne zachęcanie do skorzystania z usług oraz stosowanie rabatów i promocji.
Marketing medyczny musi zatem odbywać się według ściśle określonych zasad. Kluczowe w pozyskiwaniu pacjentów jest budowanie z nimi relacji. Istotną role odgrywa sama postawa lekarza podczas wizyty w gabinecie, a także kreowanie wizerunku w Internecie. Tutaj przede wszystkim duże znaczenie ma to, jak wysokie miejsce w wyszukiwarce zajmuje dany lekarz lub placówka. Wysoka pozycja wzbudza skojarzenia z profesjonalizmem i fachowością. Ważne są także opinie. Wielu pacjentów jest ciekawych zdania innych osób, zanim zdecydują się na skorzystanie z oferty. Tutaj z pomocą przychodzi przede wszystkim marketing szeptany medyczny.
Skuteczna komunikacja i marketing medyczny
Aby skutecznie realizować działania marketingowe, trzeba przede wszystkim zrozumieć oczekiwania pacjentów. Gdy dana osoba budzi się rano z bólem zęba, zazwyczaj szuka namiarów na odpowiedni gabinet w Internecie. Dosłownie kilka kliknięć wystarczy do tego, aby sprawdzić oferty placówek w okolicy, porównać ich ceny, a także opinie innych pacjentów. Sytuacja lekarzy w ostatnich latach uległa dużym zmianom. Reklama zewnętrzna została niemal całkowicie wyparta przez sieć i wzrosła świadomość pacjentów, a co za tym idzie także ich oczekiwania. Nie można zatem polegać na tym, że przyciągniemy nowych pacjentów hasłem "najlepszy gabinet w mieście" - zwłaszcza, że takie komunikaty są zabronione. Trzeba znaleźć coś, co nas wyróżnia. Może to być dyplom ukończenia prestiżowej szkoły, przynależność do towarzystwa medycznego, unikalna metoda zabiegowa, czy nowoczesne wyposażenie gabinetu. To wszystko można przekazać pacjentom za pomocą strony www. W miejsc tym powinny znaleźć się również informacje o świadczonych usługach, nazwiska lekarzy, którzy wchodzą w skład personelu, a także cennik. Warto również podpiąć do strony moduł aktualności lub bloga, gdzie publikowane będą informacje o metodach leczenia, zabiegach czy innych ciekawostkach medycznych. Oczywiście każdy zdaje sobie sprawę jak ograniczonym czasem dysponują lekarze, dlatego istnieją profesjonalne agencje, które zajmą się tymi działaniami.