Kiedy decydujesz się na założenie własnej działalności gospodarczej musisz mieć na uwadze bardzo ważny i istotny element. Otóż prowadzenie własnej firmy wiąże się jednocześnie z koniecznością prowadzenia rachunkowości w tejże instytucji. Co to oznacza? W wielkim skrócie ujmując chodzi tu o to, aby prowadzić ewidencję sfery księgowej.
komplet dokumentów
Dokładniej mówiąc, raz na jakiś czas w każdym podmiocie gospodarczym pojawia się stosowna kontrola ze strony urzędu skarbowego. Wówczas wymaganiem numer jeden jest zestaw odpowiednich dokumentów. I ważne, aby w zestawie tych dokumentów było wszystko co interesuje wnikliwych urzędników. Fikus wymaga więc wszelkich, nawet najdrobniejszych rachunków czy też umów oraz faktur.
zestaw dowodów
Co jednak określić można jako dokumenty księgowe? Dokumentacja księgowa nazywana jest fachowo przez fiskus dowodami księgowymi lub dowodami źródłowymi. W tej kategorii można natomiast wymienić swego rodzaju podkategorie takie jak dowody zewnętrzne obce, dowody zewnętrzne własne, dowody wewnętrzne oraz dowody zbiorcze.
rodzaje
Pod pierwszym pojęciem dowodów zewnętrznych obcych rozumie się wszelkie dokumenty, które otrzymywane są od klientów danych firm, kontrahentów i tak dalej. Mogą to więc być faktury, rachunki, rozliczenia. Drugi termin odnosi się natomiast do papierów wystawianych przez podmiot gospodarczy, które tworzone są w celu przekazania ich kontrahentowi. Trzeci termin odnosi się zaś do dokumentacji wewnątrzorganizacyjnej. A dokładniej są to wszelkie dokumenty związane z rozliczeniami umów przykładowo umowy zlecenia, czy umowy o pracę. Dowodem zbiorczym z kolei określić można chociażby raport kasowy.