Zasady rachunkowości

Księgowość w każdym przedsiębiorstwie prowadzona jest dla dwóch podstawowych celów. Pierwszy z nich to ustalenie rzeczywistego stanu firmy w celach zarządczych i dlatego, że tak nakazują przepisy o rachunkowości oraz przepisy podatkowe. Może nie każdy z nas miał okazję zapoznać się ze strukturą rachunkowości, ale warto mieć podstawową wiedzę na ten temat.
wyróżnione jednostki
Rachunkowość finansowa oznacza najczęściej księgowość i sprawozdawczość. Jeśli chodzi o księgowość, to jest to ewidencja zdarzeń gospodarczych na podstawie dostarczonych przez przedsiębiorcę dowodów księgowych i może to być faktura, rachunek, KP czy KW. Natomiast sprawozdawczość oznacza, sporządzanie okresowych raportów na podstawie dostępnych danych księgowych.
Księgowość zarządcza prowadzona jest w jednostkach większych np. dla potrzeb podejmowania decyzji. Kolejna to księgowość podatkowa, która jest obowiązkowa dla wszystkich podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.
cztery najważniejsze zasady
Rachunkowość kieruje się pewnymi zasadami. Najczęściej jest to zbiór reguł oraz norm znajdujących zastosowanie w praktyce. Niezależnie od ustroju politycznego oraz systemu gospodarczego powszechnie stosowane są zasady uniwersalne, które mogą być wprowadzane do praktyki gospodarczej zależnie od rozwiązań przyjętych w regulacjach prawnych danego państwa.
W naszym kraju wśród ogólnej liczby trzynastu zasad księgowość wyróżnia cztery najważniejsze: zasadę ostrożności, pełnego ujawnienia, współmierności oraz zasadę memoriałową i kasową. Te zasady pozwalają odnaleźć się wszystkim księgowym w gąszczu przepisów.
Dodaj komentarz
Kilkanaście lat temu na studiach miałam przedmiot, który dotyczył zasad rachunkowości. Bardzo mile go wspominam.
Interesujący artykuł.
Bardzo fajny artykuł.