Wujek Dobra Rada - najlepsze porady TechnologieWszystko, co trzeba wiedzieć o tuningu optycznym Ocena 5 na podstawie 2 komentarzy

Wszystko, co trzeba wiedzieć o tuningu optycznym

Wszystko, co trzeba wiedzieć o tuningu optycznym

Tuning optyczny samochodu jest czymś, co zawsze przyciąga uwagę miłośników motoryzacji. Pojazdem o wzbogaconym wyposażeniu zainteresują się nie tylko przechodnie, ale też służby mundurowe. Dlatego też decydując się na przeprowadzenie tuningu optycznego, np. splittera, felg czy oświetlenia trzeba zapoznać się z kilkoma ważnymi dokumentami oraz przepisami. W przeciwnym razie za nielegalny tuning zapłacisz nie tylko mandat, ale też stracisz dowód rejestracyjny. Jak tego uniknąć? Jakie formy tuningu samochodowego są bezpieczne?


Polskie prawo dopuszcza możliwość modyfikacji tuningowych. W przypadku tuningu optycznego, nie może on w żaden sposób wpływać na bezpieczeństwo pieszych oraz kierowców. Nie może on też rzutować na płynność ruchu, a także dodatkowo zanieczyszczać powietrza. Dokumentami, z którymi powinien zapoznać się każdy kierowca są: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury dotyczące zakresu niezbędnego wyposażenia i podstawowych warunków technicznych oraz Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w kwestii sposobu przeprowadzania badań technicznych samochodów. W nich wymienione są wszystkie zalecenia opisujące w pełni legalne modyfikacje w układ samochodu oraz jego wygląd. Ich znajomość z pewnością pozwoli uniknąć mandatu.

 

Tuning optyczny określany jest żartobliwie mianem operacji plastycznej pojazdu. Tego typu działania moją mieć charakter optyczny (estetyczny) oraz mechaniczny (poprawiający osiągi). Najbardziej rzucającym się w oczy jest szczególnie tuning optyczny. Elementy tego typu są widoczne i robią wrażenie. Jakie formy tuningu optycznego są najczęściej wybierane przez kierowców?

  •  elementy w formie splitterów, spoilerów, zderzaków, dokładek progów czy felg - elementy te można podzielić na te, które w jakimś stopniu poprawiają aerodynamikę, oraz te, które mają typowo estetyczne zastosowanie. Do wyrobów mających wpływ na przyczepność są z pewnością spoilery tylne oraz splittery przednie. Pozostałe - splittery tylne boczne i środkowe, dokładki progów czy zderzaki obniżają optycznie wysokość nadwozia, dodając samochodowi bardziej sportowego charakteru. Produkty tego typu znaleźć można w sklepach specjalizujących się właśnie w tuningu optycznym. Warto zwrócić uwagę na to, czy wspomniane produkty posiadają certyfikaty jakości, oraz z jakich materiałów zostały wykonane. 
  •  przyciemniane szyby - wbrew powszechnym opiniom jest to dozwolone, ale tego typu modyfikacje są szczegółowo określone przez przepisy polskiego prawa. Dotyczy to przede wszystkim kwestii bezpieczeństwa. Według przepisów przyciemniona przednia szyba musi przepuszczać nie mniej niż 75% światła, a przednie boczne przynajmniej 70%. Pamiętaj, że nie warto zgrywać kozaka, bo policja dysponuje urządzeniami, które w trakcie kontroli drogowej określą stopień przepuszczalności światła szyb. Szczególną ostrożność warto zachować w przypadku folii przyciemnianych. Mimo iż są to produkty o wysokiej przepuszczalności, naklejone na nawet minimalnie przyciemnione szyby mogą bardzo obniżać dopuszczalne parametry przepuszczalności. 
  •  oświetlenie - to również często spotykany sposób tuningu optycznego. Jego użytek także jest obwarowany wieloma przepisami. Ma to kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze. Produkty stosowane w tuningu oświetlenia muszą mieć homologację oznaczoną symbolem RL (dotyczą świateł do jazdy w ciągu dnia) oraz E wraz z numerem identyfikacyjnym kraju, w którym ten certyfikat został wydany. Obostrzenia są także ściśle powiązane ze sposobem montażu oświetlenia tuningowego. Światła powinny być zainstalowane symetrycznie do osi samochodu oraz na dokładnie tej samej wysokości względem siebie. Przepisy dokładnie określają także odległość między podłożem a dolną krawędzią lampy. W praktyce powinna ona mieć nie mniej niż 25 cm oraz nie wiece niż 150 cm. Odległość między krawędziami świateł nie powinna mieć mniej niż 60 cm oraz więcej niż 150 cm. W przypadku gdy szerokość samochodu nie przekracza 130 cm, minimalny odstęp między krawędziami lamp może być obniżona do 40 cm. Jeśli kierowca decyduje się na montaż oświetlenia ksenonowego, musi zadbać o to, światła miały właściwą homologację oraz były wyposażone w komplet samopoziomowania oraz samooczyszczania.

Jak widać sposobów na tuning optyczny jest wiele. Tego typu modyfikacje są świetnym sposobem na odświeżenie wyglądu samochodu oraz delikatne polepszenie jego aerodynamiki. Jednak zanim przystąpisz do montowania kolejnych elementów wyposażenia, koniecznie zapoznaj się ze wszystkimi wytycznymi określonymi w dokumentach prawnych. Dzięki temu będziesz miał gwarancję bezpieczeństwa, a także unikniesz zbędnego mandatu.

Dodaj komentarz

~Bartek
Najnowszy Komentarz!
Dodano:
0
0

Tuning optyczny pozwala na to aby nadać swojemu samochodowi sportowego charakteru.

Wera
Dodano:
0
0

Uważam, że tuning optyczny jest fajną opcją o ile jest zrobiony w granicach prawa. Lekkie podrasowanie samochodu jest jak najbardziej w porządku.


Najciekawsze porady... motyl noga...

Podobne porady - warto przeczytać

Ostatnio komentowane porady

Hi, my name is Eric and I’m betting you’d like your...
Miałem kiedyś okazję zwiedzać zakład produkcyjny PZL...
Hi, my name is Eric and I’m betting you’d like your...
Hey, this is Eric and I ran across wujek-dobra-rada.pl a few...
Drewniane opakowania są najlepsze. Trwałe, solidne i nadają...
Szlifierka kątowa to dla mnie bardzo przydatne urządzenie,...
Bez oprogramowania antywirusowego nasz komputer jest podatny...
Przed rozpoczęciem działalności trzeba solidnie zbadać...